Alles over paaldansen

Posted by on mei 10, 2017 in Dagje weg Nederland | 0 comments

Paaldansen in Amsterdam is hip. Bij paaldansen denken veel mensen meteen aan nachtclubs en strippers, maar paaldansen is een echte sport. Paaldansen is tegenwoordig officieel een Olympische Sport! Niet gek dus dat steeds meer mensen gaan paaldansen als sport. Maar hoe begin je met paaldansen, en wat is paaldansen eigenlijk?

De geschiedenis van paaldansen

Paaldansen is eigenlijk een mengeling tussen atletische oefeningen en dansen. Het paaldansen werd in de Westerse wereld bekend in de jaren tachtig doordat het opdook in verschillende stripclubs in Canada. Echter was paaldansen al veel eerder een ding. In het Chinese circus werd lang daarvoor namelijk al aan paaldansen gedaan. De oorsprong van paaldansen is dus letterlijk een sport, en niets sensueels.

Je lichaam sterker maken

Paaldansen vergt erg veel kracht van je lichaam. Je trekt je immers als het ware op aan de paal. Het is dus belangrijk dat je genoeg kracht in je ledematen en buik krijgt. Je kunt dit doen door oefeningen te doen. Probeer iedere dag een aantal buikspieroefeningen (bijvoorbeeld sit-ups) en push-ups te doen. Dit zorgt ervoor dat je lichaam sterker wordt.
Je figuur maakt an sich niet zoveel uit voor het paaldansen, maar een overhoop aan vet vermoeilijkt het natuurlijk wel. Mocht dit bij jou ook het geval zijn dan kan het handig zijn om naast krachttraining ook wat cardio te gaan doen. Dit zal het zwieren aan de paal gemakkelijker maken.

Paaldansoutfit

Paaldansen kan best gevaarlijk zijn. Zeker als je ondersteboven hangt of hard aan het zwaaien bent is het erg gevaarlijk wanneer je ineens grip verliest. Het is dus belangrijk om voldoende grip op de paal te houden. Het eerste wat je dient te doen is ervoor te zorgen dat je huid vrij is van olie en lotion. Verder is het bij paaldansen handig om veel blote huid vrij te hebben, dit verstevigt namelijk een betere grip als stof. Veel beoefenaars van het paaldansen hebben dan ook een elastisch short met korte top aan.

Zelf of in de sportschool?

Er zijn steeds meer sportscholen die paaldansen aanbieden, zeker omdat het zo goed is voor je lichaam. Toch is er een grote groep mensen die liever geen paaldans doet in een sportschool, onder andere door het sensuele karakter ervan. Daarom kan je ook thuis paaldansen. Dit is wel vrij lastig, omdat je zelf een paal moet kopen en installeren. Ook is dit alleen echt aan te raden wanneer je zeker bent dat je het leuk vindt, want zo’n paal haal je natuurlijk ook niet zomaar weer weg.
Het is aan te raden om gewoon een keer een proefles te volgen in een sportschool. Vrijwel iedereen daar doet paaldansen omdat het een leuke sport is. Je zult hier ook tips krijgen van anderen en lotgenoten ontmoeten. Er is helemaal niets raars aan paaldansen. Het wordt tegenwoordig ook vaak als vrijgezellenfeest voor vrouwen aangeboden.

Paaldansen is dus een leuke sport die erg goed is voor het lichaam. Het wordt steeds populairder en dat is ook niet gek. Je kunt paaldansen in de sportschool of gewoon thuis, al is dit wel een stuk gevaarlijker aangezien je niet onder toezicht danst.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *